۱۳۹۳ شهریور ۱۰, دوشنبه

استاد خان محمد، دختر مالستانی و آبی میرزا، استاد خان محمد را در رادیو هزارگی (رادیوندا) دیدم. دستم را فشرد و گفت مقاله ات را در باره موسیقی هزارگی خوانده ام، خوب است، اما اطلاعات آن دست اول نیست. گفتم استاد کدام بخش آن کامل نیست. گفت: در باره استاد صفدرعلی، میرزا و آبی میرزا که اطلاعات آن بیشتر همان شایعات مردم است. گفتم استاد درستش چیست. استاد خان محمد گفت:«مادر میرزا شاید زنی بوده باشد در مالستان که من خبر ندارم. من بارها در مالستان رفته ام و آواز خوانده ام؛ اما کسی را به نام آبی میرزا نشنیده ام. این حرف را استاد صفدر سروش هم تایید کرد. استاد خان محمد گفت که صفدر علی مالستانی با همین حنجره می خواند. حنجره اش زنانه بود. نه به سبک مادر میرزا می خواند و نه تقلید می کرد. میرزا هم پسر جوان با او بود که هم می خواند و هم غیچک می زد. صفدر علی بیشتر دنبوره می نواخت. این دو هنرمند همواره با هم بودند و هر دو مالستانی بودند. مردم صفدر علی را دختر مالستانی و میرزا را مادر میرزا می خواندند. این که چرا چنین شد، دلیل آن نوار فروشان بودند که برای سود شان چنین شایه ی ساخته بودند. چون صدای این دو زنانه بودند، از این رو، چنین شایه یی ساخته بودند. استاد می گفت که روزهای اول آشنایی هنری به من گفتند که امروز در خانه دختر مالستانی و آبی میرزا می آیند. خانه را درست کردیم و زنان هم آماده شدند، عاقبت صفدرعلی با میرزا آمدند. بارها به این دو گفتم چرا چنین کردید. گفتند نخست نوار فروشان شایعه کردند و دیگر عوض نشد و از دهن مردم نیفتاد.
روزی صفدر علی از من خواست که با هم بخوانیم، گفتم تو به عنوان زن شناخته شده ای، من با تو نمی خوانم. چون مردم فکر می کنند با یک زن خوانده ام و این برای من پسندیده نیست. استاد صفدر سروش هم ادامه داد که در مالستان هم ما جز صفدرعلی و میرزا کسی دیگری را ندیدیم.
استاد خان محمد گفت که پیش از خواندن صفدر علی و میرزا یک صدای زنانه برون آمده بود که اصلا ارزش هنری نداشت. بسیار ابتدایی بود. می گفتند که زنی در زندان خوانده است. این شایعه و پیش زمینه باعث شده است که مردم صفدر علی را دختر مالستانی و میرزا را مادر میرزا بخوانند. در حالی که اصلا چنین نبود.
دکتر حفیظ شریعتی سحر
اگر احیانا در باره این مطلب نظری دارید با ما در میان بگذارید 
Next
پیام جدیدتر
Previous
This is the last post.

0 نظرات:

ارسال یک نظر